Digital marknadsföring

En av de billigaste metoderna för att marknadsföra ditt företag är digitalt. Det kan så klart kosta hur mycket som helst också, men om du är villig att lägga ned din egen tid istället för att anlita en byrå, kan du spara många tusenlappar varje månad. 

Affiliate

En affiliatesajt har som uppgift att sprida kunskap om din sajt samt att länka till den. En affiliatesajt kan så klart länka till andra företag också, det är desto ovanligare med en affiliatesajt som är inriktad mot endast ett företag. Du kan skriva upp dig på affiliatenätverk och betala andra personer med affiliatesajter, eller så väljer du att skapa egna sajter och underhålla dem.

En viktig del är att ha rätt domännamn på affiliatesajten. Domännamnet ska genast avslöja vad sajten kommer att handla om. En sajt som är döpt efter en person eller företag avslöjar inte mycket. Men ett namn som Roulettekungen berättar att sajten kommer att handla om roulette.

En affiliatesajt behöver vara levande, den behöver uppdateras med ny information och ska locka folk med informativ text och bra bilder. Du vill att folk ska besöka sajten och sedan använda länkarna för att komma vidare till din egen sajt.

Sociala medier

Var vill du synas? Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter, Vero etc? Borde du synas överallt eller lägga fokus där du kan göra mest nytta? Beroende på ditt vad ditt företag sysslar med, ska du välja en kanal där din kundgrupp är som mest aktiv. Om du vill att kunder ska engagera sig i ditt innehåll är Instagram den bästa plattformen, men om du hellre satsa på att öka synligheten är det svårt att slå Facebook med 2,2 miljarder användare.

Officiella konton i sociala medier ska inte bara användas för att sprida ditt varumärke, det är också en bra portal för att hantera kundtjänstfrågor och ta emot förslag samt kritik.