Håll din butik vid liv

En butik i centrala stan kan gå i konkurs, det betyder inte att kunderna inte finns. E-handeln har tagit många kunder från stadskärnorna men det är inte omöjligt att driva en framgångsrik butik.

Analysera besökare

Via Imas kan du köpa en tjänst som analysera dina besökare och håller koll på hur många som besöker din butik. Du betalar en månadskostnad och Imas analyserar resultaten och presenterar dem för dig. Du kan få en bra överblick över hur många som besökare butiken, vilka rörelsemönster de gör i butiken och vilken kön och ålder besökaren har.

Om du vet vilka besökare som lockas kan du göra mer riktad reklam och hitta din kundkrets. När du analyserar deras rörelsemönster ser du vilka hyllor som är mest intressant. Kanske du behöver utöka ditt sortiment av det som folk tittar på och köper mest av. Eller behöver priset på varan sänkas så besökaren inte bara tittar på varorna utan faktiskt köper dem?

Del av samhället

Butikens namn är kanske inte så välkänt som du tror. Du behöver ta en mer aktiv del i samhället för att bli en del av stadskärnan. Sponsra föreningar och få en banner på fotbollsplanen eller kring hockeyrinken. Eller så kan du utlysa tävlingar via sociala medier och försöka få spridningar på dessa.

Det finns speciella regler när du gör en tävling via Facebook och liknande som du gör bäst i att följa, även om få mindre företag gör det idag. Du får exempelvis inte göra gilla och dela-tävlingar då det saknas prestation i tävlingen och bryter mot marknadsföringslagen och Facebooks egna regler. I värsta fall riskerar du att Facebook stänger ned din sida och du får böter.