Har du testat pop-up fenomenet än?

Som e-handlare är det sällan du kan möta kunderna öga mot öga. För att sprida ryktet om din webbutik och samtidigt får prata med dina kunder kan du testa att genomföra en pop-upbutik i en eller flera städer. 

En pop-upbutik är som det låter, från ingenstans öppnar en ny butik på stan eller i gallerian och lika snabbt är den borta igen. Fenomenet började i storstäder och har börjat söka sig ut till mindre städer och till och med landsbygden. Tanken med en gårdsbutik över sommaren är ungefär densamma som en pop-upbutik.

För en del är en pop-upbutik passande eftersom produkterna säljs som bäst under en viss period, exempelvis glass på sommaren. Andra gånger vill du visa upp en ny kollektion i butiken eller nå ut till fler om din e-butik.

Så, hur kommer du igång och vad ska du tänka på?

Prata med kommunen och stora fastighetsägare i staden och fråga efter en lokal att korttidshyra. Ha en plan redo på hur länge du vill hålla i din pop-upbutik. Du kan till och med skapa en liten presentation och skriver ned vilka argument du vill framföra för övertala den andre att hyra ut lokalen under en kortare period. Alternativt behöver du bara tillåtelse av kommun och polis att få ställa upp en vagn eller få ett ledigt hörn på gågatan för att ställa dit en barack.

Kom ihåg att planera klädsel för alla som jobbar i butiken. Om du inte vill köpa in uniformer för en temporär butik kan du åtminstone köpa namnskyltar och trycka namnet på alla som ska jobba där. Du kan skapa dem själv online och få dem levererad på några dagar. Det ska vara lätt för besökare att hitta en anställd och få hjälp att shoppa.

Fundera på inredningen i butiken, det ska kännas välkomnande men inte kosta skjortan att hyra eller köpa in delarna som du sedan inte kan nytta för. Små saker kan göra stor skillnad och se till att använda produkterna du säljer som dekoration!