Utöka företaget till nya städer

När ett företag går bra anställer man fler människor för att kunna producera och erbjuda mer till sina kunder. I slutändan går det så pass bra att du vill starta upp din verksamhet på fler platser för att locka in ännu fler kunder. Då expanderar du till en annan stad. 

Var finns kunderna?

Analysera ditt eget företag och vad ni erbjuder. I vilka andra städer kan ditt företag har något som befolkningen vill ha? Om du driver ett företag inom ett konkurrenskraftigt område kan det vara svårare att etablera sig i de större städerna om inte ditt rykte redan har nått innevånarna. Små städer är lättare men samtidigt kanske du har en nischad verksamhet och är inte helt säker på att det finns tillräckligt med kunder för att en ny butik eller kontor ska gå runt. Det här är ett stort steg för alla företag och ska inte tas lättvindigt. Det allra bästa är att söka hjälp med en genomgående kundanalys och hitta din perfekt stad för expansion. EraNova kan exempelvis analysera din nuvarande kundkrets och se vilka typer av kunder du har just nu. Med facit i hand kan du se var denna typ av kunder finns.

Hitta lokalen

Var ni befinner er kan vara A och O för att det nya kontoret eller nya butiken ska fungera. I en del städer finns det stora lokaluthyrare som har platser centralt och utanför stadskärnan om det passar bättre. Exempelvis i Trollhättan hittar vi Kraftstaden som fokuserar på att erbjuda fastigheter till växande företag. Det gäller att ha en lokal som ditt företag kan växa in, skaffa alltså inte en lokal där det får plats exakt antal personer som du börjar med. Så fort det anställs en eller två till behövs det en ny lokal och arbetet börjar om. Fundera också över om ditt företag verkligen behöver finnas mitt i stan? Är det ett vanligt kontor kan det vara lönsammare att vara utanför centrum. Det är billigare hyra, lättare att få tag på en lokal i rätt storlek och ändå nära stadskärnan och kollektivtrafiken.